Kennissessie Toezicht en handhaving

Datum
Plaats in agenda
Tijd
10.00 tot uur
Locatie
Provinciehuis Overijssel, Zwolle
Doelgroep

Medewerkers (binnen en buiten het SLA) die zich bezighouden met luchtkwaliteit: beleidsmedewerkers, teammanagers, projectleiders, toezichthouders, handhavers, juristen en onderzoekers.

Omschrijving

Kennis en ervaring uitwisselen over toezicht en handhaving binnen sectoren die relevant zijn voor luchtkwaliteit. Door over sectoren heen te kijken, hopen we van elkaar te kunnen leren. Deze bijeenkomst is georganiseerd vanuit het thema Kennisagenda van het Schone Lucht Akkoord.

Meer informatie

Programma:

09.45 Inloop

10.15 Opening

  • Opening door dagvoorzitter - Lennart Trouborst (I&W)
  • Welkom door Provincie Overijssel

10.25 Presentaties ronde 1

11.15 Pauze

11.30 Presentaties ronde 2

12.10 Lunch

13.15 Presentaties ronde 3

13.55 Pauze

14.10 Presentaties ronde 4

14.30 Afsluitende discussie

15.00 Drankje

15.30 Einde dag

Presentaties

Introductie: Toezicht en handhaving, samen kan het wel - Marc du Maine (RWS)

Industrie: Versterken toezicht en handhaving bij de industrie - Lex Fresen (RWS)

Een vaste maatregel uit het Schone Lucht Akkoord is 'Partijen gaan na in hoeverre met betere toezicht emissiereductie kan worden bereikt en nemen zo nodig maatregelen om toezicht te verbeteren. Gemeenten en provincies nemen maatregelen om, waar nodig, het toezicht en handhaving te versterken. De rijksoverheid ondersteunt gemeenten en provincies hierbij'. In deze presentatie vertellen we wat de themagroep industrie in gang heeft gezet om toezicht en handhaving te versterken.

Landbouw: Informatie Gestuurd Werken (IGW) veehouderij Brabant - Paul Verreijt (OMWB)

Tijdens deze presentatie leggen we de opzet van informatiegestuurd werken (IGW) binnen Brabant uit, voor wat betreft de veehouderijsector. Anno 2024 hebben alle 3 de Brabantse diensten een eigen dashboard met de belangrijkste data live voor hun opdrachtgevers, waarbij de achterliggende informatie die wordt verzameld uniform is. Hoe zijn wij tot dit punt gekomen? Welke weg hebben we afgelegd en met welke hindernissen? Wat zijn onze geleerde lessen? En wat is hier nu precies het resultaat van? Tijdens deze presentatie nemen we u mee in hoe dit proces er in Brabant uitzag en wat hier de opbrengst van is.

Houtstook: Welke bijdrage kan de stookwijzer leveren bij handhaving? - Floor Borlée (RIVM)

Houtstook is een bron van hinder. In bepaalde situaties is de kans op hinder groter dan op andere momenten. Het instrument Stookwijzer is ontwikkeld om duidelijkheid te geven wanneer houtstook tot relatief veel overlast kan leiden. Om stoker en bevoegd gezag meer duidelijkheid te geven over wanneer de grootste kans op overlast (code rood) is, is de rekenmethodiek van de Stookwijzer aangepast. Met de nieuwe rekenmethodiek is het ten minste 6 uur van te voren duidelijk wanneer er sprake is van een code rood. Voor gemeenten die een actief houtstook beleid voeren, kan deze nieuwe rekenmethodiek bijdragen aan een betere toezicht en handhaving.

Binnenvaart en Havens: Acht tinten donkergrijs - Emiel Koelhuis (Port of Amsterdam) & Margot Michielse (OD IJmond)

Een praktische handreiking om roetuitstoot door schepen aan te pakken binnen bestaande wettelijke kaders. In de presentatie leggen we uit hoe we met de toezichthoudende diensten in het Noordzeekanaalgebied samen hebben gewerkt om de roetuitstoot van (zee)schepen terug te dringen.

Mobiele werktuigen: Opties voor emissiemonitoring van bouwmachines - Pim van Mensch (TNO)

Vanwege de huidige stikstofproblematiek, maar ook vanwege de klimaat-(Klimaatakkoord) en gezondheidsdoelstellingen (Schone Lucht Akkoord), is een snelle reductie van emissies door bouwmachines gewenst. Dit is vormgegeven in het programma 'routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen' (SEB). De routekaart SEB bevat verschillende niveaus met emissie-eisen die binnen bouwprojecten toegepast kunnen worden, om onder andere de stikstof-uitstoot te reduceren. Zonder controle op inzet en emissies is er geen waarborg of de vooraf ingeschatte emissies daadwerkelijk worden gerealiseerd. Met name bij dieselwerktuigen met geavanceerde emissiereductie-technologie is controle belangrijk. Dit komt omdat het niet functioneren van emissiereductie-technologieën zorgt voor emissies die factoren hoger zijn. De presentatie gaat in op de verschillende opties van (emissie)monitoring en opgedane praktijkervaringen daarmee.

Mobiliteit: Registratieplicht en toezicht werkgebonden personenmobiliteit (WPM) - Raymond Rutten (Provincie Overijssel/Overijssel Onderweg)

In deze presentatie gaan we in op wat de registratieplicht is, lichten we onze werkgeversaanpak WPM toe en delen we ervaringen uit de praktijk. We leggen hierbij de link naar toezicht en handhaving in samenwerking met de omgevingsdiensten.

Aanmelden