Groningen steekt nek uit voor elektrisch inspectieschip

Gepubliceerd 3 september 2020

Provincie Groningen heeft ervaringen met het verduurzamen van de vloot door het aanschaffen van een elektrisch schip. In een stakeholdersbijeenkomst op 16 juli 2020 legt Wiebe Brandsma uit welke knelpunten ze tegen kwamen. Hij is werkzaam bij de afdeling Mobiliteitsbeleid bij de provincie Groningen.

Verduurzamen vloot: aanschaf elektrisch schip

Als je als provincie je vloot wil verduurzamen, koop je een elektrisch schip. Toch? Zo simpel steekt het niet in elkaar, legde Wiebe Brandsma uit tijdens de stakeholdersbijeenkomst op 16 juli 2020. Hij is werkzaam bij de afdeling Mobiliteitsbeleid bij de provincie Groningen.

Gemeenten en provincies die serieus in gesprek willen over elektrificatie van hun vloot zijn welkom om een keer mee te varen op het Gronings inspectieschip.

Les 1: zonder een bevlogen bestuur lukt het niet

Sinds 2019 inspecteert een elektrisch schip de Groningse wateren. Dat had veel voeten in de aarde. Vooral omdat het formaat dat de provincie zocht niet bestond. Kleine fluisterbootjes, ja. Immense elektrische cruiseschepen, ja. Maar niks daartussenin. En er bestond daardoor ook geen regelgeving voor. “Dat was wel een belemmering. Overheden zijn niet geneigd risico’s te nemen en door te gaan met innovatie als er geen wetgeving is”, zegt Wiebe Brandsma.

Les 1 van Brandsma: zonder een bevlogen bestuur lukt het niet. “De politieke ambitie om van fossiele brandstof af te stappen is vanzelfsprekend groot in Groningen, vanwege de negatieve gevolgen van de gaswinning. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk heeft ons steeds voorgehouden geen concessies te doen.”

Risico's driedubbel afgedekt

Groningen ging in gesprek met keuringsinstanties. Plooien is een groot woord, maar ze werkten wel mee. De scheepsbouwer liep zich het vuur uit de sloffen om bijvoorbeeld accu’s te vinden met fabrieksgaranties voor de veiligheid. “Als er geen veiligheidseisen bestaan, dan biedt zo’n garantie ook een vorm van zekerheid. Op die manier kon een onderdeel toch goedgekeurd worden.”

Sommige risico’s werden steviger afgedekt dan met de kennis van nu noodzakelijk zou zijn geweest. De batterijruimte lijkt een geheime bunker vanwege de angst op zelfontbranding. Was achteraf niet nodig geweest. Maar zo was het verantwoord om het schip goed te keuren en in de vaart te nemen.

Duur en ingewikkeld

De voorzichtigheid en de zoektocht naar de juiste onderdelen en materialen maakten het een ingewikkeld en duur proces. Waarom dan toch doorgaan met dat gepionier? “Per saldo, gerekend over veertig jaar, kost dit schip niet meer dan een nieuw dieselschip, als je meerekent dat zo’n diesel in de toekomst steeds zal moeten worden aangepast met filters en dergelijke om überhaupt in de vaart te mogen blijven. En vergeet niet: de Staten hebben heel stellig gekozen voor een koploperspositie in fossielvrij.”

In het begin was er wel de nodige scepsis. Onbekend maakt onbemind en het vertrouwen in deze nieuwe techniek moest groeien. Elektrisch varen betekent af en toe opladen. Maar een inspectieschip moet 24/7 kunnen uitvaren. Voor de acute paraatheid kwam er toch een klein dieselaggregaat op. “Nooit echt nodig gehad tot nu toe, maar wel noodzakelijk.”

Capaciteit leidend

Een laatste tip van Brandsma voor wie ook aan een elektrisch schip wil beginnen: neem de benodigde capaciteit als uitgangspunt voor het ontwerp. “Een reddingsboot, die snel moet kunnen in de ruwe branding, heeft een andere capaciteit nodig dan een schip dat vooral op rustige binnenwateren vaart.”

Meer informatie: neem contact op met Groningen

De provincie Groningen heeft de ervaringen inmiddels al vaak gedeeld met provincies en gemeenten die een elektrisch schip overwegen. De provincie Friesland heeft inmiddels een bestelling lopen. Wie behoefte heeft aan meer informatie is welkom in Groningen. Neem contact op met Wiebe Brandsma (w.brandsma@provinciegroningen.nl). Op Youtube staat de presentatie van de stakeholdersbijeenkomst (inclusief video van de bouw).