Amersfoort haalt vieze brommers van de weg

Gepubliceerd 22 oktober 2021

Amersfoort haalt inwoners over om over te stappen op elektrisch vervoer en met hun brommer, scooter of snorfiets naar de sloop te tuffen. 'We hopen dat vooral de oudste brommers uit het straatbeeld verdwijnen. Dat zijn de meest vervuilende', zegt Fokkemijn Verwers van gemeente Amersfoort. De Amersfoortse brommerverduurzaming is een van de maatregelen die gefinancierd wordt met SpUk-geld.

Er rijden zo’n 10.000 brommers, scooters en snorfietsen op benzine in Amersfoort. Zo’n 80 procent daarvan valt in euronorm 1 tot 3, de categorie met de meeste uitstoot van schadelijke stoffen. Eind 2022 wil de gemeente 500 van de 10.000 op de schroothoop hebben.

400 euro voor sloopbewijs

Inwoners van Amersfoort krijgen 400 euro als ze met een bewijs van een erkend sloopbedrijf kunnen laten zien dat de oude brommer daar is ingeleverd. In de eerste maand maakten al 35 inwoners gebruik van deze subsidieregeling.

De regeling wordt voor de helft gefinancierd met geld uit de Specifieke Uitkering voor het Schone Lucht Akkoord (SpUk SLA). 'Zonder dat geld hadden we dit niet zomaar kunnen uitvoeren', zegt Fokkemijn Verwers, werkzaam bij het team duurzame mobiliteit en luchtkwaliteit bij gemeente Amersfoort.

Gratis e-bike testen

Een bijbehorende actie om Amersfoorters van hun brommer af te krijgen is de campagne ‘Ik ga elektrisch’, die voorjaar 2021 van start ging. Deze campagne valt ook onder de SpUk SLA-aanvraag.

Wie in Amersfoort een benzinebrommer, -scooter of -snorfiets bezit, kan in aanmerking komen voor een half uur een elektrische deelscooter uitproberen of een week een e-bike, speed-pedelec  of elektrische scooter lenen. Gratis. Er is budget voor 300 deelnemers; in het eerste halfjaar zijn er 150 vouchers uitgedeeld.

E130_MartinHogeboom_05-03-21
Elektrische scooter, foto: Martin Hoogeboom

'We willen dat zo veel mogelijk mensen overstappen van hun brommer, scooter of snorfiets die op benzine rijdt naar een schoner vervoermiddel of deelvervoer. We verwachten dat meer mensen die overstap maken als ze het kunnen uitproberen', zegt Verwers.

‘Ik ga elektrisch’ en de sloopregeling zijn onderdeel van de Aanpak Luchtkwaliteit. Corien Heezen heeft deze aanpak mee vorm gegeven: 'In deze aanpak staan tientallen maatregelen die de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Denk aan een campagne om houtstook tegen te gaan, rookvrije bushokjes, de autoluwe binnenstad, elektrische laadpunten voor koelwagens bij de winkels en de stadslogistiek verduurzamen. Juist die combinatie van maatregelen maakt onze aanpak krachtig.'

Met de buren

Met omliggende gemeenten bespreekt Amersfoort of ze mee willen doen aan de sloopregeling. Verwers: 'Van daar komen mensen immers met hun brommer of scooter naar hun werk en de winkels in de stad. Jammer genoeg zijn deze gemeenten niet allemaal aangesloten bij het SLA.'

Van Den Haag kopieerden we het bedrag voor de sloopregeling. Nijmegen tipte ons een FAQ te maken.

Fijne korte lijntjes

Voor de sloopregeling werkte Amersfoort samen met gemeenten die hen voorgingen. Zo is de hoogte van het sloopbedrag gekozen naar het voorbeeld van gemeente Den Haag. 'Die stad heeft een heel uitgebreide sloopregeling. Door die te bekijken, wisten we dat we niets over het hoofd zagen en hoefden we zelf het wiel niet uit te vinden. Via een bijeenkomst van het SLA kregen we contact met gemeente Nijmegen die ook een sloopregeling voor vervuilende brommers en scooters hanteert. Nijmegen tipte ons om een lijst met veel gestelde vragen (FAQ) te maken voor het Klant Contact Centrum. Dat zijn fijne korte lijntjes', besluit Verwers.

Meer informatie


Corien Heezen en Fokkemijn Verwers

Corien Heezen en Fokkemijn Verwers, gemeente Amersfoort