Intelligente verkeerslichten voor vrachtverkeer in Breda

Gepubliceerd 17 december 2021

Van de rond de honderd verkeerslichten in de gemeente Breda, is ongeveer de helft de afgelopen jaren ingericht als intelligente verkeersregelinstallaties (i-VRI's). Deze i-VRI's kunnen meer dan reguliere verkeerslichten.

Voorrang voor vrachtwagens bij bedrijventerreinen

Zo kunnen ze bijvoorbeeld zo worden ingericht dat ze prioriteit geven aan bepaalde soorten verkeer. Met hulp van SpUK-subsidie werden de i-VRI’s zo geprogrammeerd dat vrachtverkeer rond bedrijventerreinen voorrang krijgt. Erik van Holten, adviseur mobiliteit bij gemeente Breda, legt uit waarom dat de bedoeling is.

Ettensebaan Breda
Vrachtverkeer krijgt voorrang bij stoplichten in de buurt van Bredaas bedrijventerrein.

Nood- en hulpdiensten zijn een goed voorbeeld van doelgroepen die voorrang bij bijvoorbeeld kruisingen goed kunnen gebruiken. Maar in Breda willen ze rondom de Ettensebaan vrachtverkeer ook voorrang kunnen geven. Die keuze is een logische, volgens Van Holten, adviseur mobiliteit bij de Brabantse gemeente. ‘We geven daar prioriteit aan vrachtverkeer omdat er veel bedrijven in de buurt zitten. Hoewel wij de term ‘streepje voor’ gebruiken, dat vinden we wat beter klinken. We kunnen namelijk niet elke vrachtwagen prioriteit geven, we geven ze net iets meer comfort.’

Kleine beetjes helpen

‘We maken de kans dat ze moeten stoppen voor rood licht net iets minder groot.’ Gevolg is dat chauffeurs van voertuigen die via hun boordcomputer verbinding met de i-VRI’s maken vaker door kunnen rijden. Dat scheelt tijd, brandstof en CO2-uitstoot. ‘Het is een maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren, vandaar dat er ook subsidie voor was. Maar het levert ook meer rust op voor de chauffeurs. Zij hoeven niet telkens te remmen en op te trekken.’

‘Bedenk ook’, gaat Van Holten verder, ‘dat als een vrachtwagen vooraan stil staat, de hele rij daarachter er last van kan hebben. Optrekken na rood gaat bijvoorbeeld trager. Het levert op het oog misschien weinig op maar als je het optelt voor een jaar is het toch fundamenteel. Allemaal kleine factoren die een positieve bijdrage hebben. Overigens geven we op andere plekken weer een streepje voor aan andere weggebruikers, zoals in de binnenstad aan fietsers.’

AVG-proof

Bottleneck bij dit soort zaken is de privacy. Van Holten: ‘En security. Het moet een veilig systeem zijn, op alle gebieden. De invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft wel veel veranderd. We trekken samen op met B-5 - een samenwerkingsverband tussen de vijf grote steden in Noord-Brabant Eindhoven, Breda, Helmond, Den Bosch en Tilburg -, de provincie als wegbeheerder en Rijkswaterstaat Zuid-Nederland.’

De vijf grote gemeenten nemen het voortouw maar de rest van Noord-Brabant zit op het vinkentouw. ‘We overleggen regelmatig met andere gemeenten. Ze kunnen van onze ervaringen leren. Er komt veel kijken bij de hele keten als het om ICT, privacy en security gaat. Ik ben zelf opgeleid als verkeerskundige, maar inmiddels weet ik ook steeds meer van bijvoorbeeld de AVG. Natuurlijk niet alle ins en outs, maar wel wat er speelt. Maar de privacyspecialist bij onze gemeente wist weer niets van i-VRI’s. Zo leren we van elkaar.’

Samenwerken

‘Wij hadden alle verkeerslichten al aan een centrale hangen, maar kleine gemeenten zijn vaak zo ver nog niet. Zij moeten dat dan nog regelen. Ook wij hebben het gefaseerd ingevoerd, maar we werken nu rond de Ettensebaan inmiddels wel met volledig gecertificeerde installaties. Van de 50 i-VRI’s in Breda is nu ongeveer de helft helemaal gecertificeerd. Van deze pilot kunnen andere gemeenten weer profiteren. Zo hebben zij ook weer een streepje voor, door te kijken naar onze ervaringen.’


Breda ErikVanHolten

Erik van Holten, adviseur mobiliteit bij  gemeente Breda: ‘De intelligente verkeerslichten schelen tijd, brandstof en CO2-uitstoot.’